Węglowodany
©

Wykorzystanie energii przez organizm

Wykorzystanie energii przez organizm Każdy organizm wykorzystuje głównie trzy źródła energii. Są to węglowodany, zmagazynowane jako glikogen w wątrobie oraz mięśniach, białka i tłuszcze. W zależności od intensywności wysiłku proporcje pomiędzy wykorzystaniem tych źródeł zmieniają się. Podczas największego wysiłku organizm wykorzystuje przede wszystkim węglowodany, przez co w sporcie wyczynowym (ale także w aktywności rekreacyjnej) gospodarowanie zasobami węglowodanowymi jest niezmiernie istotne. Organizm może jednorazowo zmagazynować od 400 do 1000 g glikogenu, z czego 300 do 900 g w mięśniach i od 50 do 100 g w wątrobie. Przykładowo triatlonista podczas jednych zawodów zużywa około 1400 - 1500 g węglowodanów. Oznacza to, że nawet mając cały zapas na starcie, nie wystarczy węglowodanów do ukończenia wyścigu. Dlatego w trakcie zawodów konieczne jest uzupełnianie cukrów oraz innych minerałów, które zużywa organizm podczas tak ekstremalnego wysiłku. Oczywiście podczas mniej męczących wysiłków zużycie jest dużo mniejsze, jednak zawsze trzeba pamiętać o uzupełnianiu węglowodanów w trakcie i po treningu.

Źródło: Węglowodany

©

Zapraszamy